Powered By Blogger

sobota, 28 kwietnia 2012

Czas na chleb

Nie ma dnia bez chleba, u nas jest tylko ten nasz - swojski, na zakwasie. Wiele lat uczyłam sie, zgłębiałam tajniki wypieku chleba... niby to takie proste, a jednak. Jak to mawia mój znajomy, ktoś kto upiecze chleb jest już "kimś". To bardzo miłe, ale jest w tym troszkę prawdy dodam mało skromnie.
To do dzieła
dzisiejszy chleb jest tradycyjny, wypiekany w gorącym piekarniku, wyrasta w koszyczku...
Po pierwsze, potrzenby będzie koszyczek do wyrastania chleba, taki specjalny jest u nas bardzo drogi, tak więc ja jako że lubię oszczędność rozsądną, zakupiłam w sklepie hobbycraft koszyczek do ikebany kwiatowej. Zdemontowałam z niego rączki, folię i gotowy


A tak po zdemontowaniu, gotowy do wyrastania ciasta


Wiejski chleb by Noriko


Do wyrobienia ciasta:
Do misy wsypujemy 1 kg mąki chlebowej (ja kupuję z Lidlu  mąkę chlebową, pszenną), 500-600 ml letniej wody (w zależności jak chłonna jest mąka), do tego dodaję 2 kopiaste łyżeczki soli morskiej, 4 spore chochle (do zupy ) zakwasu chlebowego żytniego - przepis na zakwas w poprzednim poście.
Mieszamy wszystko do połączenia i wyrobienia (ja ten etap zostawiam mojej maszynie do chleba albo robotowi z końcówką do  ciast drożdżowych).
Gotowe ciasto przekładam do koszyczka, który uprzednio wyścielam tetrą lub muślinem lekko posypanym mąką. Przykrywam i czekam.
W przypadku wiekowego zakwasu ciasto wyrosnie błyskawicznie do godziny, w przypadku młodego zakwasu - nawet 24h
Po wyrosnięciu, nagrzewam piekarnik do 200st C, wyrośniete ciasto przekładam (jak babkę w piaskownicy z foremki) na blaszkę - to jest bardzo trudny etap wymagający nie lada zręczności bowiem nie możemy obchodzić się zbyt gwałtownie bo opadnie.
Przełożone ciasto błyskawicznie wkładamy do pieca i czekamy. Ja dodatkowo w piecu umieszczam na samym dole formę do ciasta wypełniona wodą - dla lepszej wilgotności, nie jest to wymagane (czasem zapominam).
Piekę ok 45-60 min do zbrązowienia.
I chleb gotowy....



Życzę smacznego wypiekania :))




3 komentarze:

*gooocha* pisze...

Niesamowicie apetycznie wygląda, niemal czuję jak pachnie :)

Noriko pisze...

Dziekuję bardzo za miłe słówko, faktycznie tak jest, dlatego go polecam całym sercem.

Anonimowy pisze...

48 year old Software Engineer IV Kalle Shimwell, hailing from Saint-Sauveur-des-Monts enjoys watching movies like "Dudesons Movie, The" and hobby. Took a trip to Phoenix Islands Protected Area and drives a LeMans. odwiedz strone

Prześlij komentarz

 
blogger template by arcane palette